صحيفة روز اليوسف

رئيس مجلس الإدارة
عبد الصادق الشوربجي

رئيس التحرير
أحمد باشا

23 ابريل 2019

أبواب الموقع

 

فضائيات

«الجندى»: أنا أذكى من اتهام الشرطة و«الجماهير» كانت فى «قفص فراخ»

15 فبراير 2015



فاجأ الشيخ خالد الجندى مشاهديه خلال حلقة «نسمات الروح» التى يقدمها عبر قناة «الحياة»، بإغلاق الهاتف فى وجه إحدى المتصلات لعرضها وجهة نظرها فى مجزرة «الدفاع الجوى»، فقالت: «الشباب اللى مات ده اندفعوا وضربوا الشرطة، وماكنش معاهم تذاكر، وعايزين يخشوا بالعافية، والشباب الأيام دى ما بيعرفش نظام، ولا انتماء للوطن، والجيش ولا للبلد ولا أى حاجة».
وبادر «الجندى» بالاعتراض على طريقة طرحها رأيها، فقال: «شكرا وصلت كلمتك خلاص شكرا، الست الفاضلة سناء مقالتش ولا استثناء واحد إنما قالت الشباب دول هم اللى بايظين، لكن هى متعرفش إن فى شباب من اللى ماتوا كان معاهم تذاكر، لعل المفاجأة دى«تخليكى» تغيرى رؤيتك عن الموضوع».
وفى أثناء اتصالها حاولت إلقاء اللوم على «الجندى» باتهامه الشرطة فى التسبب بالحادث، لكن رده كان قويًا وهو: «أنا لا اتهمت لا شرطة ولا جيش، أنا راجل ذكى وأنا بتكلم، لأنى عارف إنى قدام كاميرا وفىناس بتستلقط الكلام، لكن اتهمت المسئول عن التكديس، التدجين داخل قفص، أنا معرفش المسئول لأنى مش جهة تحقيق، لكن هو عارف نفسه ومش هتهرب من عدالة الله، فممكن تطلع زى الشعرة من العجين بقوانين الأرض، لكنك لن نستطيع الهروب من عدالة الله.. الدم غالى أوى ياجماعة».

 







الرابط الأساسي

الاكثر قراءة

اللواء جمال نور الدين محافظ أسيوط فى حوار لـ«روزاليوسف»: انتهى زمن توقيع البوسطة والجلوس فى المكاتب
ع الماشى
صفقات عالمية فى الزمالك الموسم المقبل
كراكيب
القاهرة ــــــ واشنطن.. شراكة قوية
«كراكيب» و«رحلة العودة» يستحوذان على ذهبية الإسكندرية للأفلام القصيرة
حواديت بلد المواويل ـ 1 ـ برج الزغاليل شاهد على الآثار المصرية والأخضر والمسبع والكنائس والمساجد

Facebook twitter rss