صحيفة روز اليوسف

رئيس مجلس الإدارة
عبد الصادق الشوربجي

رئيس التحرير
أحمد باشا

23 يناير 2019

أبواب الموقع

 

الأخيرة

نشطاء السوشيال ميديا: عندنا فى مصر خرفان بتطبل لقطر وتركيا وإيران وبيزعلوا لما نطبل لمصر

17 اغسطس 2017



شن نشطاء مواقع التواصل الاجتماعى هجوما عنيفا على من ينتقدون الذين يحتفلون بأى إنجاز مصرى ويطلقون عليه تطبيل فيما أن هناك بعض المصريين يطبلون لإيران وتركيا وقطر على أى شىء وبلا سبب، إذ قال أحد نشطاء الفيس بوك عبر حسابه الشخصى: «عندنا فى مصر خرفان بتطبل لقطر.. خرفان بتطبل لتركيا.. خرفان بتطبل لإيران.. والشىء غير المنطقى والغريب أن الناس دى بتزعل لما بتلاقى مصريين بتطبل لمصر عشان الإنجازات اللى بتحصل كل يوم».
وأكد آخر عبر حسابه على فيس بوك: «مش فاهم ليه الناس بتزعل بسرعة كدة من الطبل ما هو كله بيطبل بس عندنا فى مصر فيه مصريين بتطبل لقطر تصدق بقاااا وكمان فيه مصريين بتطبل لأمريكا شيكابيكا اه والله! والشىء والله اللى اختشوا فعلا ماتوا فعلاا آخرته وحشة!
وقالت إحدى المغردات عبر حسابها على تويتر: «لما بلدى تعمل إنجاز وأكلم عنه وأشاور عليه عشان اللى مش بيحب يشوف ولا يسمع يشوفه غصب عنه يبقى ده مش تطبيل دى وطنية مش لازم طول الوقت تصدر طاقة سلبية وتبين العيوب بس ما هو زى ما فى عيوب فى مزايا وإنجازات عمرها ما كانت هتتحقق لو السيسى متبعش السياسة دى إحنا يا جماعة متأخرين أوووى والأفضل أن تأتى متأخرا من ألا تأتى مطلقا.. فكروا فيها».

 







الرابط الأساسي

الاكثر قراءة

الدولة تتدخل بقوة لكسر الاحتكار.. عودة عملاق الحديد والصلب بحلوان
500 شاب يحتفلون بعيد الشرطة بـ«مسيرة رياضية» بالمنوفية
مصر تخاطب العالم
القومى للمرأة يشيد بـ «أبوالعروسة»
هنا القاهرة.. عاصمة الثقافة
«الضحية» خطوة على طريق تفكيك الفكر المتطرف
هيئة نظافة وتجميل العاصمة.. لا نظافة ولا تجميل

Facebook twitter rss